Koster Praktijk voor Psychotherapie

Als u klachten heeft


Als u klachten heeft

Vanzelfsprekend zal ik alles doen om de behandeling naar wens te laten verlopen. Mocht u toch niet tevreden zijn dan kunt u dit het beste zo spoedig mogelijk met mij bespreken. Misschien zijn er alternatieven mogelijk of zijn er misverstanden die in een gesprek uit de weg geruimd kunnen worden. U kunt u hierbij door iemand laten bijstaan. Wanneer het niet lukt de problemen rechtstreeks met mij op te lossen, dan zijn er verschillende mogelijkheden om een tot een oplossing te komen door een klacht in te dienen. Deze informatie vindt u ook op de site van de LVVP, onder het kopje: voor Cliënten.

Klachten- en geschillenregeling

U heeft vragen of klachten over de behandeling, waar kunt u terecht? U bespreekt uw klacht in eerste instantie met uw behandelaar. Soms is dit lastig of krijgt u onvoldoende gehoor. In dat geval kunt u contact opnemen met de klachtenfunctionaris van uw behandelaar. Voor volwassenen is sinds 1 januari 2017 de klachten- en geschillenregeling van kracht in het kader van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz).


LVVP-klachtenregeling voor volwassenen

Omdat het voor vrijgevestigde ggz-professionals ondoenlijk is om per praktijk een eigen klachtenfunctionaris te hebben, maakt de LVVP gebruik van de professionele klachtenfunctionarissen van Klacht & Company. U kunt hier als cliënt van een LVVP-lid een beroep op doen. De klachtenfunctionarissen zijn zodanig getraind dat zij -naast de eerste klachtopvang- tevens een bemiddelende rol kunnen spelen bij de afhandeling van uw klacht.

Een LVVP-klachtenfunctionaris van Klacht&Company is bereikbaar per mail via LVVP@klachtencompany.nl, per telefoon via (088) 234 16 06 of per aangetekende post via postbus 3106, 2601 DC Delft. Bij voorkeur sturen patiënten die een klacht hebben het klachtenformulier per mail aan Klacht&Company.


Het klachtenformulier

Om tot een efficiënte klachtafhandeling te komen, verzoeken wij u eerst het klachtformulier in te vullen, dat u op de site van de LVVP kunt downloaden. U mailt het vervolgens ingevuld naar LVVP@klachtencompany.nl.

Mocht u alvorens een klacht in te dienen, vragen hebben over tarieven en regelgeving, dan kunt u in eerste instantie terecht bij het LVVP-bureau via tel. (030) 236 43 38 of via a.palsenbarg@lvvp.info of r.bakker@lvvp.info.


Geschillencommissie voor vrijgevestigde ggz-praktijken

U hebt ook de mogelijkheid om vervolgens uw klacht aan een onafhankelijke geschillencommissie voor te leggen. Deze geschillencommissie doet een bindende uitspraak. Die uitspraak kan ook gaan over een eventuele schadeclaim tot maximaal € 25.000. LVVP-leden zijn aangesloten op De Geschillencommissie Zorg in Den Haag, waar een speciaal portaal is ingericht voor cliënten van vrijgevestigde ggz-aanbieders (gz-psychologen, psychotherapeuten, klinisch (neuro)psychologen en psychiaters). Deze Geschillencommissie Vrijgevestigde ggz-praktijken is digitaal bereikbaar, of per post via Postbus 90600, 2509 LP Den Haag.

 
Het tuchtrecht

Op grond van de Wet BIG vallen gz-psychologen, psychotherapeuten en klinisch (neuro)psychologen ook onder het tuchtrecht. U kunt uw klacht daarom ook indienen bij het Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg. 

Postbus 20302
2500 EH Den Haag

Regionaal Tuchtcollege Zwolle (Overijssel, Gelderland, Flevoland)
Postbus 10067
8000 GB Zwolle
telefoon 088-3712570


Share by: